+372 646 0660

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

Tsingi tähtsust ei saa ülehinnata

27.08.2018
Tsingi tähtsust ei saa ülehinnata

Tsink on üks peamiseid mineraalaineid meie rakkude arengus, kasvus ja paljunemises. Seda leidub kõigis kudedes ja vedelikes ning enamus asub see skeletilihastes ja luudes. Terve inimese kehas peaks tsinki olema keskmiselt kaks grammi. Tsingi puhul on üks oluline nüanss, mida meeles pidada – meie kehad ei suuda seda ladustada, mistõttu tuleks tsingi saamisele tähelepanu pöörata iga päev. 

Tsingi peamised ülesanded

Tsinki leidub tõesti igal pool organismis. Tsink osaleb vereloome protsessides, immuunsussüsteemi toetamises, seda leidub ligi 300 ensüümi koostises ning seda on tarvis nii nais- kui meessuguorganite arengus. Tsink aitab muuhulgas hoida silmad, naha ja küüned terved, see mõjutab ka kasvamist, DNA ja valkude sünteesi, ensüüm- ning A- ja D-vitamiini aktiivsust. Tsink toimib antioksüdandina, osaleb insuliini sünteesimisel, säilitamisel ja vabastamisel ning mõjutab kilpnäärme hormooni tööd. Kuna tsingil on oluline roll rakkude töös ja arengus, siis organism vajab rohkem tsinki just erinevatel kasvuperioodidel nagu rasedus ja imetamine ning imiku-, lapse- ja noorukieas

Kui tsinki on liiga vähe

Vähenenud tsingi puhul halvenevad kõigi eelpool mainitud funktsioonide töö. Tsingi puudusest võivad anda märku valged plekid küüntel, maitse ja isu kadumine ning noortel kasvupeetust. Lastel võib aeglustuda kasv ning nõrgeneda immuunsus. Puberteedieas võib vähene tsink põhjustada erinevaid nahaprobleeme nagu näiteks akne. Peale selle võib vähese tsingi tarbimisega muutuda nahk kuivaks ja tekkida ka kõõm. Tsingipuudus võib ka põhjustada vaimse erksuse vähenemist ja tõsta haigestumiste riski. Tsink on tähtis meeshormoonide ja eesnäärme funktsioneerimisel ning mineraali puudus võib viia vähese sperma tootmise ja ka viljatuseni

Viljakus ja rasedus

Palju räägitakse tsingi mõjust meeste tervisele ning sel on ka selge põhjus. Tsink aitab oluliselt parandada meeste seksuaalset võimekust ja viljakust. Seda leidub palju eesnäärmes ning spermas. Viimase puhul aitab tsink kaasa seemnerakkude arengule, mille tulemusena valmivad viljastumisvõimelised spermatosoidid. Tsingipuudusel ja viljatusel ning erektsioonihäiretel on leitud mitmeid seoseid. Meeste osas veel niipalju, et tsink aitab hoida ka piisavalt kõrget testosteroonitaset kehas.

Meeste kõrval vajavad tsinki ka naised ning sel on naiste viljakuses samuti oma osa mängida. Tsinki on vaja östrogeeni ja progesterooni tootmiseks ning ebapiisav kogus tsinki võib kaasa tuua erinevaid hormonaalprobleeme. Tsingi osatähtsus tõuseb veelgi raseduse ajal, sest see on väga paljude ensüümsüsteemide komponent. Tsink osaleb rakkude jagunemises, kasvus ja arengus ning on seega vajalik loote arengus. Rasedate ööpäevane tsingivajadus on märksa kõrgem ning tsingipuuduse ja rasedusaegse iivelduse vahel on samuti seoseid leitud. 

Tsink viirushaiguste ravis

Tsink on äärmiselt vajalik ja kasulik mineraalaine immuunsussüsteemi tugevdamiseks. Sügise lähenedes tasub teada, et vähene tsingikogus kehas suurendab vastuvõtlikkust erinevatele haigustele, muuhulgas ka külmetushaigustele. Kui juba olla haigestunud, siis kiirendab tsink viirushaigustest paranemist. 

Kust tsinki saab?

Oluline on meeles pidada ka juba varem mainitut, et meie organismil puudub spetsiaalne tsingi ladustamise süsteem, mistõttu on stabiilse ja piisava taseme hoidmiseks oluline tagada igapäevane tsingi tarbimine. Suure tsingisisaldusega on mitmed toiduained nagu munad, maks, seemned, mereannid (austrid), liha (sealiha, lammas), täisteratooted, õllepärm, piim, oad ja idud.

Samas hea ja lihtne viis kindlustamaks, et tsinki on erinevatel eluperioodidel organismis piisavalt, on kasutada toidulisandit Cynek Forte. Tegemist on želatiinist mikropelleteid sisaldavate kapslitega, mis vabastavad tsinki prolongeeritult. 1 kapsel sisaldab 25 mg tsinki (kelaadina). Toote kohta täpsema info ning tellimisvõimaluse leiab siit

Kõigi küsimustega pöördu julgelt meie poole – krista@surgitech.ee