+372 646 0660 (E - R 9:00-17:00)

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

6 levinumat märki, mis võivad viidata vitamiinipuudusele.

22.09.2020
6 levinumat märki, mis võivad viidata vitamiinipuudusele.

Päikeseline suvi on selja taha jäänud ning tervisemured, mis suvel tihti kaovad, võivad taas pead tõstma asuda. Toome välja mõned märgid, millele tasuks tähelepanu pöörata ja millise vitamiini või mineraali puudus võib nende taga olla. Nende äratundmine aitab toitumist, ja vajadusel toidulisandite võtmist, kohandada.

Alljärgnevalt on välja toodud 6 kõige tavalisemat vitamiini- ja mineraalainepuuduse märki.

Haprad juuksed ja küüned

Hapraid juukseid ja küüsi võivad põhjustada mitmesugused tegurid. Üks neist on biotiini puudus.

Biotiin, tuntud ka kui vitamiin B7, mis aitab organismil toitu energiaks muuta. Biotiini puudus on väga haruldane, kuid selle ilmnemisel on haprad, hõrenevad või lõhenevad juuksed ja küüned kõige märgatavamad sümptomid.

Muud biotiinipuuduse sümptomid on nt krooniline väsimus, lihasvalu, krambid ja kipitus kätes ja jalgades. Biotiinipuuduse tekkimise suurim oht on rasedatel, suitsetajatel või alkohoolikutel ning seedetrakti häiretega inimestel. Samuti on riskiteguriks antibiootikumide ja mõnede krambivastaste ravimite pikaajaline kasutamine. Toore munavalge söömine võib põhjustada ka biotiini puudust. Seda seetõttu, et toores munavalge sisaldab avidiini, valku, mis seob biotiiniga ja võib vähendada selle imendumist.

Biotiinirikkad toidud on munakollane, kala, liha, piimatooted, pähklid, seemned, spinat, brokoli, lillkapsas, maguskartul, pärmi täisteratooted ja banaan.

Katkised suunurgad

Suu ja selle ümbruse kahjustused võivad olla osaliselt seotud teatud vitamiinide või mineraalide ebapiisava tarbimisega. Näiteks suuhaavandid on sageli raua või B-vitamiinipuuduse tagajärg.

Nurgaheiliit, seisund, mis põhjustab suunurkade lõhenemist või verejooksu, võib olla põhjustatud liigsest süljeeritusest või dehüdratsioonist. Kuid see võib olla põhjustatud ka ebapiisavast raua ja B-vitamiinide tarbimisest.

Rauarikkad toidud on kodulinnud, liha, kala, kaunviljad, tumedad rohelised lehtsalatid, pähklid, seemned ja täisteratooted. Vajadusel tasub võtta lisaks rauapreparaate (https://epood.surgitech.ee/et/a/soft-iron-sr-raua-kapslid-n60)

Veritsevad igemed

Mõnikord võib igemete veritsemise põhjuseks olla liiga tugev hambapesu tehnika, kuid süüdi võib olla ka C-vitamiini puudus.

C-vitamiinil on oluline roll haavade paranemisel ja immuunsusel ning see toimib isegi antioksüdandina, aidates vältida rakukahjustusi. Meie keha ei tooda C-vitamiini ise, seega on ainus viis selle piisava taseme säilitamiseks mitmekülgne toitumine ja vajadusel toidulisandid.

C-vitamiini puudust esineb harva inimestel, kes tarbivad piisavalt värskeid puu- ja köögivilju, kuid paljud inimesed ei söö iga päev piisavalt puu- ja köögivilju.

Vähene C-vitamiini tarbimine võib põhjustada igemete veritsemist ja isegi hammaste kaotust. Tõsise C-vitamiini puuduse tagajärg on skorbuut, mis pärsib immuunsüsteemi, nõrgestab lihaseid ja luid ning muudab inimesed väsinuks ja loiuks. Muud C-vitamiini puuduse tavalised tunnused on kergelt tekkivad verevalumid, aeglane haavade paranemine, kuiv ketendav nahk ja sage ninaverejooks. Tarbige kindlasti piisavalt C-vitamiini, süües iga päev vähemalt 2 puuvilja ja 3–4 portsjonit köögivilju.

Halb öine nägemine

Toitainetevaene dieet/toitumine võib mõnikord põhjustada nägemisprobleeme. Näiteks on A-vitamiini vähene tarbimine sageli seotud öise pimeduse seisundiga, mis vähendab inimeste nägemisvõimet vähese valguse või pimeduse korral. Selle põhjuseks on asjaolu, et A-vitamiin on vajalik silmade võrkkestas leiduva pigmendi, mis aitab öösel näha, tootmiseks.

Õnneks on arenenud riikides A-vitamiini puudus haruldane. Need, kes kahtlustavad, et A-vitamiini tarbimine on ebapiisav, võivad proovida süüa rohkem A-vitamiini sisaldavaid toite, nagu maks, piimatooted, munad, kala, tumedalehelised rohelised salatilehed ja kollakas-oranžid köögiviljad.

Juuste väljalangemine

Juuste väljalangemine on väga levinud sümptom. Tegelikult kannatab kuni 50% täiskasvanutest juuste väljalangemise all 50-aastaseks saamise hetkeks. Järgnevate toitainete piisav tarbimine võib aidata juuste väljalangemist ära hoida või aeglustada.

Raud. See mineraal osaleb DNA sünteesis, sealhulgas juuksefolliikulites sisalduva DNA sünteesis. Raua vähesus organismis võib põhjustada juuksekasvu peatumise või juuste välja- langemise. Hea rauapreparaadi leiat siit.

Tsink. See mineraal on hädavajalik valgusünteesiks ja rakkude jagunemiseks - kaheks juuste kasvu jaoks vajalikuks protsessiks. Tsingipuudus võib samuti põhjustada juuste väljalangemist. Hea tsingipreparaadi leiad siit.

Linoolhape ja alfa-linoleenhape. Need asendamatud rasvhapped on vajalikud juuste kasvu ja hoolduse jaoks.

Niatsiin (vitamiin B3). See vitamiin on vajalik juuste tervena hoidmiseks. Alopeetsia, seisund, mille korral juuksed langevad välja väikeste laikudena, on niatsiinipuuduse üks võimalikest sümptomitest.

Biotiin (vitamiin B7) on veel üks B-vitamiin, mille puudus võib põhjustada juuste väljalangemist.

Liha, kala, munad, kaunviljad, tumedad lehtköögiviljad, pähklid, seemned ja täisteraviljad on head raua ja tsingi allikad.

Rahutute jalgade sündroom

Rahutute jalgade sündroom on närvihaigus, mis põhjustab jalgades ebameeldivaid või ebamugavaid aistinguid, aga ka vastupandamatut soovi neid liigutada.

Kuigi rahutute jalgade sündroomi täpseid põhjuseid ei mõisteta täielikult, näib selle sümptomite ja organismi rauasisalduse vahel olema seos. Näiteks seovad mitmed uuringud vere madalad rauavarud rahutute jalgade sündroomi sümptomite suurenemisega. Mitmed uuringud märgivad ka, et sümptomid ilmnevad sageli raseduse ajal, perioodil, mil naiste rauatase kipub langema.

Rauavarude täiendamine aitab üldjuhul vähendada neid sümptomeid, eriti diagnoositud rauapuudusega inimestel.

Kasuks tuleb kindlasti rauarikaste toiduainete, näiteks liha, linnuliha, kala, kaunviljade, tumedate roheliste salatilehtede, pähklite, seemnete ja täisteratoote tarbimise suurendamine. Vajadusel tuleks tarbida lisaks rauda sisaldavaid toidulisandeid.

 

Püsige terved ning kaunist sügist!

AS Surgitechi meeskond

Allikas: https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-deficiency#14