+372 646 0660

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

Rauavaegus kimbutab paljusid

13.07.2018
Rauavaegus kimbutab paljusid

Raud on organismile väga oluline, aidates kaasa vere punaliblede ja hemoglobiini normaalsele moodustumisele, samuti hapniku normaalsele transpordile kehas ning piisav kogus rauda tagab energilisuse, elujõu ja -rõõmu. Lisaks on raual oluline osa meie DNA-s ja kollageeni tootmises. Rauavajadus ei ole organismil küll suur, kuid see-eest on oluline järjepidevus. Rauata ei areneks ja kasvaks meie rakud ning veri ei hüübiks. 

Rauavaegusel on mitmeid tundemärke:

-          kergesti ärritumine

-          väsimus ja nõrkus

-          keskendumisraskused ja motivatsioonikadu

-          kiire pulss ning südamepekslemine

-          peavalud ja -ringlused

-          kahvatu jume

-          kummalised isud

-          juuste välja langemine

Eelpoolmainutu ei pruugi olla vaid rauaga seotud ning kestvate terviseprobleemide korral pöörduge kindlasti arsti poole. 

Kust saab rauda? 

Kõige olulisem vältimaks rauapuudust on hoida pilk pidevalt oma toidulaual. Palju rauda leidub loomsete allikate puhul verivorstides, punases lihas, sardiinides, krevettides jm. Taimsetest allikatest on rauarikkamad metsmaasikad, rosinad, kaunviljad, peet, tomat, kinoa, idud jm. Taimedes leidub ka C-vitamiini, mis on vajalik raua imendumiseks. 

Kui tundub, et eelpoolmainitud toiduained ei käi piisavalt tihti sinu toidulaual või on muul põhjusel kahtlus, et rauda on veres vähe, tasub vaadata rauda sisaldavate toidulisandite poole. Nende valik on väga suur, kuid mitte kõik olemasolevad toidulisandid ei pruugi sobida kõigile ning võivad tekitada ebameeldivaid kõrvalmõjusid (nagu kõhukinnisus jm). Üks hea ning turvaline toidulisand on Soft Iron+SR. Antud toidulisand sisaldab Fe2+, vitamiin C, B6, B12 ja foolhapet. Üks kapsel sisaldab kolme tüüpi mikropelleteid, mis vabastavad rauda ja vitamiine prolongeeritult. Oma omaduste poolest sobib see raud ideaalselt ka rasedatele, kelle rauavajadus on, eriti raseduse teisel poolel, tunduvalt suurenenud.  

Keda ohustab rauavaegus? 

Maailma Terviseorganisatsiooni andmetel kannatab maailmas rauavaeguse käes mitusada miljonit inimest, kes omakorda jagunevad maailmajaoti erinevalt. Meie kehad kaotavad rauda urineerimise, väljaheidete, higistamise, surnud naha ning verejooksu kaudu. Rauavaegus ohustab enam naisterahvaid ning selle põhjuseks on omakorda menstruatsioonid ja rasedused. Osad andmed (Rahvusvahelise Terviseinstituudi) väidavad, et igal viiendal viljakas eas naisterahval võib esineda rauapuudust. Samas kimbutab rauapuudus sageli ka vastupidavusaladega tegelevaid sportlaseid, nii mehi kui naisi. Rauapuudust tasub kahtlustada ka siis (lisaks eelpoolmainitud tundemärkidele), kui sööd ebaregulaarselt ning sageli valmis- ja kiirtoitu. 

Oluline teada 

Raua puhul on äärmisel oluline silmas pidada, kui hästi keha suudab rauda omastada. Selle asemel, et tarbida rauarikkaid tooteid harvem ja rohkem, tasuks just tarbida vähem ja tihedamini. Mida rohkem keha ühe korraga rauda saab, seda raskem on seda omastada.

Rauda tarbides tuleks jälgida, kas kehas on sel hetkel piisavalt C-vitamiini (Soft Iron+SR puhul on C-vitamiin juba kapslis sees), mis aitab organismil rauda omastada. Samaaegselt (tund enne ja pärast) tuleks vältida kohvi ja teed, alkoholi ning piimavalgu tarbimist, sest need omakorda takistavad raua imendumist.